شستشوی مبلمان در منزل

چگونه می‌توانیم مبلمان را در خانه خودمان بشوییم؟

هنگامی که مبلمان منزلتان در اثر عوامل مختلف دچار لک و کثیفی می‌شود شاید اولین راهی که به نظرتان می‌رسد این باشد که از نیروهای متخصص کمک بگیرید و البته هم در بسیاری از موارد لکه‌های ایجاد شده به گونه‌ای هستند که اگر خودتان جهت تمیز کردن مبلمان اقدام کنید، تنها منجر به پخش شدن و بدتر شدن آن لکه خواهد شد و در آن شرایط بهتر است که از نیروهای متخصص کمک بگیرید. اما در بسیاری از مواقع هم خودتان به راحتی می‌توانید آن لکه‌ها را برطرف کنید. جهت برطرف نمودن لکه‌ها روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که عموما به دو دسته کلی طبیعی و شیمیایی تقسیم‌بندی می‌شوند.

پیش از شستشوی مبل چه کاری باید انجام داد؟

پیش از آنکه مبلمان خود را بشویید یا لکه بری کنید، نیاز است تا اقدامات مختلفی را انجام دهید.در ابتدا باید گردوخاک موجود بر روی مبلمان را به کمک جاروبرقی پاک کنید. درزهای مبل و زیر کوسن‌ها را فراموش نکنید.سپس به کمک یک پرز گیر (از یک برس نرم هم می‌توانید استفاده کنید) پرزها، کرک‌ها و هر ذره‌ای که بر روی مبلمان جا مانده است را بگیرید.حال مبل شما آماده برای شستشو یا کله گیری است.
زمانی که مبلمانتان را تهیه کردید، به همراه مبل به شما یک کاتالوگ داده می‌شود که در آن علاوه بر اطلاعات و مشخصات مربوط به مبل، اطلاعاتی در مورد شوینده‌های مجاز جهت شستشوی مبل نوشته شده است. بسیار مهم است تا به این نکات توجه نمایید.
علامت‌های اختصاری مختلفی هم نوشته خواهد شد که به معرفی هریک از آنها می‌پردازیم.
w  شستشو به کمک آب
ws شستشو به کمک شوینده‌های مایع یا خشک به همراه آب
s تمیز کردن به کمک شوینده خشک و بدون آب
o تنها باید از آب سرد جهت شستشو استفاده شود
x تنها باید به کمک برس یا جارو تمیز شود.

استفاده از شوینده مرطوب جهت شستشو مبلمان در منزل

برای آنکه به کمک شوینده‌های مرطوب این کار را انجام دهید، می‌توانید مواد شوینده مورد نظر خود را به کمک بخارشوی مورد استفاده قرار دهید. بدین صورت که محلول شوینده را به همراه آب داخل مخزن بخارشوی قرار داده و کار خود را آغاز کنید! به قدری این عمل را تکرار کنید تا لکه مورد نظر کاملا پاک شود. در انتها توجه داشته باشید که سطح پارچه  مبل را کاملا خشک کرده و آن را خیس و آغشته به مواد شوینده رها نکنید تا موجب آسیب رساندن به پارچه نشود.

استفاده از شوینده خشک جهت شستشو مبلمان در منزل

اگر قصد تمیز کردن مبل در منزل به کمک مواد شوینده خشک را دارید، با توجه به دستورات درج شده در کاتالوگ، مقدار کافی و مورد نیاز مواد شوینده را ابتدا بر روی یک پارچه تمیز و بدون پرز ریخته و سپس پارچه آغشته به مواد شوینده را بر روی پارچه مبل بکشید. توجه داشته باشید که هرگز ماده شوینده را به صورت مستقیم بر روی پارچه نریزید. به قدری این عمل را تکرار کنید که لکه به طور کامل از روی پارچه از بین رفته و سپس با یک پارچه خشک، مواد شوینده باقی مانده اضافی را تمیز و خشک کنید تا اثری از مواد بر روی پارچه باقی نماند.

شستشوی مبل به کمک مواد طبیعی

این روش یکی از بهترین روش‌های شستشوی مبلمان به شمار می‌رود چرا که منجر به آسیب رسیدن به الیاف پارچه مبلمان نخواهد شد و به همین علت می‌توان با خاطری آسوده از آن ترکیبات برای شستشوی بسیاری از انواع پارچه‌ها استفاده نمود. اما در ابتدا بهتر است که از ترکیب تمیز کننده کاملا مطمئن باشید و همچنین پیش از آنکه از آن محلول برای کل سطح مبلمانتان استفاده کنید، ابتدا بر روی یک گوشه از مبل امتحان کرده و حدود ده دقیقه زمان بدهید، اگر تغییر عجیبی در ظاهر مبلمانتان پیش نیامد، می‌توانید با خاطری آسوده از آن ترکیب برای کل مبلمانتان استفاده کنید.

ترکیب جوش شیرین، کمی سرکه سفید، آب گرم و کمی مایع ظرفشویی، یک ترکیب بسیار خوب و قوی برای پاک کردن انواع لکه‌ها به شمار می‌رود.

پاک کردن لکه چربی

برای پاک کردن لکه چربی می‌توانید از محلول نمک و الکل استفاده کنید اما توجه داشته باشید که برای جنس پارچه‌هایی نظیر ابریشم که دارای بافت بسیار حساسی هستند، باید بیشتر مراقب باشید و اگر لازم بود ترکیب دیگری را امتحان کنید. ​برای پاک کردن لکه چربی از روی مبلمان، ابتدا یک کاغذ خشک بر روی لکه بگذارید و سپس یک اتوی داغ را روی کاغذ قرار دهید تا لکه پاک شود.

پاک کردن لکه سوختگی

برای پاک کردن لکه‌های ناشی از سوختگی هم می‌توانید از قند استفاده کنید و اگر پارچه مبلمان شما از جنس الیاف مصنوعی است، می توانید از آبلیمو استفاده نمایید.برای پاک کردن لکه زرد و یا رد ناشی از سوختگی، محلول آب اکسیژنه را به کمک یک قند روی لک بکشید تا پاک شود. اگر پارچه مبل شما متشکل از الیاف مصنوعی است، از آبلیمو کمک بگیرید.

پاک کردن لکه آب

در مواقعی به علت بالا بودن میزان املاح در آب، ممکن است رد لکه آب بر روی مبل باقی بماند. در این شرایط می‌توانید از محلول الکل و نمک استفاده کنید. اگر لکه به این روش پاک نشد، از یک شوینده ملایم استفاده کنید. پس از پاک شدن لکه ابتدا با یک پارچه نم‌دار و سپس با یک پارچه خشک بر روی مبل به آرامی بکشید.

پاک کردن لکه خودکار

برای پاک کردن لکه خودکار به روش طبیعی، ابتدا محل لکه را کمی مرطوب کنید و بعد روی آن نمک بپاشید و سپس به کمک یک پنبه به آرامی پاک کنید.

پاک کردن لکه خون

جهت پاک کردن لکه خون از روی پارچه مبل نشاسته را با کمی آب مخلوط کنید و بر روی لکه بگذارید چند دقیقه‌ای بماند تا خشک شود. سپس ترکیب را از روی پارچه بردارید.

چه جنس پارچه‌ای انتخاب کنیم؟

هنگامی که قصد خرید مبلمان را دارید، بسیار مهم است که در ابتدا سبک زندگی خود را درنظر بگیرید. برای مثال اگر فرزند کوچک در خانه دارید و یا از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، بنابراین احتمال کثیف شدن مبل شما بسیار بالاتر از سایر شرایط است. بنابراین بهتر است رنگ مبلمان خود را به رنگ‌های روشن که کثیفی را کاملا در خود نشان می‌دهند انتخاب نکنید و از رنگ‌های تیره نظیر قهوه‌ای، مشکی، خاکستری و… استفاده کنید تا به هنگام کثیف شدن هم، کثیفی را به مقدار زیاد در خود نشان ندهند.
در مورد جنس پارچه هم بهتر است از پارچه‌هایی استفاده کنید که لک و کثیفی را تا مقدار زیادی در خود جذب نمی‌کنند. بنابراین چرم می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب برای شما به شمار برود.
این مسئله حتی برای شرایطی که شما شاغل هستید و زمان کافی برای تمیز کردن مبلمان به صورت مداوم ندارید هم صدق می‌کند. انتخاب رنگ و جنس پارچه‌ای که بسیار دیرتر کثیف شده، آلودگی را به خود جذب نمی‌کند و به هنگام کثیف شدن، کثیفی را در خود نمایان نمی‌کنند، کاملا مناسب استفاده برای افرادی است که شرایط تمیر کردن به صورت مداوم را ندارند.
بنابراین درنظر گرفتن سبک زندگی خودتان می‌تواند راهنمای بسیار خوبی جهت انتخاب رنگ و نوع پارچه مبلمان شما به شمار برود.

بنابراین طبق جمع‌بندی که گفته شد، جنس مخمل، به دلیل آنکه حالت چسبندگی خفیفی ایجاد می‌کند، کرک، مو و آلودگی را به خود جذب می‌کند. کرک و پشم هم محل بسیار مناسبی را جهت مخفی شدن آشغال‌ها و ذرات ریز و گردوغبار فراهم می‌کنند و به دلیل وجود پرزهای بلند، موجب مخفی شدن این ذرات خواهد شد و در نتیجه تمیز کردن آنها بسیار دشوار است.
جنس چرم برای پارچه مبلمان یکی از گزینه های بسیار مناسب و کاربردی به شمار می رود چرا که کثیفی را بسیار یرتر جذب کرده و اگر هم جذب نماید، در خود نمایان نمی‌کند.

  •   نوشته شده توسط :  
  •   دسته مطلب :   مقالات
  •   تاریخ انتشار :  2020/12/25

مطالب مرتبط