پارچه مناسب برای مبل

انواع پارچه مبل کدام است و چه نوع پارچه‌ای برای مبل مناسب است؟

انتخاب پارچه مبل مناسب یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. عوامل بسیاری بر انتخاب نوع و رنگ پارچه مبل برای یک فضا دخیل هستند. عواملی مانند سبک زندگی، نیازهای اعضای خانواده، میزان استفاده از مبل، سلیقه، تناسب و هماهنگی با دیگر لوازم موجود در منزل و…
پارچه مبل را می‌توان به دو دسته با الیاف طبیعی و مصنوعی دسته‌بندی کرد.

پارچه مبل با الیاف طبیعی

پارچه مبل چرمی
پارچه چرمی از آن دسته از پارچه‌هایی است که به مبل ظاهری بسیار کلاسیک و رسمی می‌بخشد و تاثیر فراوانی در جلوه بخشیدن به فضای شما دارد.
پارچه چرم حس راحتی بیشتری  را در افراد به وجود می‌آورد و یک مزیت بسیار کاربردی که دارا است، این مورد است که اگر هر ماده و لکه‌‌ای بر روی آن بریزد، به راحتی با یک دستمال پاک می‌شود و از طرفی به دلیل بافت مقاومی که دارد، مانع از نفوذ و ورود مواد به داخل پارچه می‌شود. به همین علت استفاده از پارچه چرمی برای مبل یک گزینه بسیار مناسب و کاربردی برای افرادی به شمار می‌رود که مشغله بسیار دارند و توانایی تمیز کردن مداوم پارچه مبلمان خود را ندارند و یا فرزند کوچک یا حیوان خانگی در منزل دارند که احتمال کثیف شدن مکرر مبل برای آنها بالا باشد.
پارچه چرم از طول عمر بسیار بالایی هم برخوردار است و جهت استفاده طولانی مدت می‌توانید با خاطری آسوده این پارچه را برای مبل خود انتخاب کنید.
اما پارچه چرمی دارای معایبی هم هست. برای مثال پارچه چرم سردی و گرمی بیشتری را به بدن شما منتقل می‌کند. برای مثال اگر فضای شما سرد باشد، پارچه چرمی سردی و خنکی را به خود جذب کرده و به بدن شما منتقل می‌کند و برعکس. همچنین موجب عرق کردن بدن شما هم می‌شود.
مورد بعدی این است که پارچه چرم بسیار آسیب پذیر است و در مواجه با خراشیدگی مقاومت بسیار پایینی داشته و توسط اشیای تیز به سرعت خراشیده، ساییده و پاره می‌شود.

پارچه مبل مخملی

پارچه مبل مخملی هم از دیگر انواع پارچه است که ظاهری مجلل و لوکس به فضا می‌بخشد و به دلیل ساختار ظاهری که دارا است کثیفی را کمتر در خود نمایان می‌کند. انواع خاصی از پارچه‌های مخمل وجود دارند که از جنس نانو هستند و مایعات بر روی آنها باقی نمانده و به راحتی پاک می‌شوند. پارچه‌های مخمل انواع و اقسام گوناگونی دارا هستند.
پارچه مخمل بافت گرم و نرمی دارد و افراد از نشستن بر روی این نوع پارچه مبل حس راحتی و آرامش خواهند داشت. این پارچه از دوام و پایداری بسیار بالایی برخوردار بوده و طول عمر بالایی دارد. به دلیل دوام بالا و ظاهر مجللی که این نوع پارچه مبل دارد، از قیمت نسبتا بالاتری برخوردار است و این مورد می‎‌تواند یکی از نقاط منفی این پارچه به شمار برود.
تمیز کردن این پارچه تا حدی دشوار است و اگر بلافاصله پس از آنکه لک ایجاد شد، آن را تمیز نکنید، پاک کردن آن بسیار دشوار خواهد بود

پارچه مبل کتانی

پارچه کتان یکی از پرطرفدارترین و محبوبت‌ترین انواع پارچه‌ها برای مبلمان به شمار می‌‍رود. از این پارچه برای مبلمانی با سبک مدرن بیشتر استفاده می‌شود و ظاهری مدرن و شیک به فضای منزل شما می‌بخشد.
این پارچه مبل در برابر عوامل بسیاری از خود مقاومت بالا نشان داده و در نتیجه از طول عمر بالایی هم برخوردار است. تنوع رنگی و طرحی این پارچه نسباتا بالا بوده و به همین علت شما می‌توانید پارچه مبل مطابق با سلیقه خود انتخاب نمایید.
قیمت این پارچه مبلی نسبت به سایر انواع پارچه‌ها نسبتا مقرون به صرفه و اقتصادی بوده و در نتیجه این مورد یکی از موارد پرطرفدار بودن آن به شمار می‌رود.
اما در کنار مزیت‌هایی که برای این پارچه مبل گفته شد، می‌توان به این موارد هم اشاره کرد که به سرعت مورد ساییدگی و آسیب قرار می‌گیرد و به همین علت ممکن است تا حدی طول عمر کوتاهی داشته باشد و همچنین به سرعت چروک شده و خاک می‌گیرد. اما می‌توان گفت که این پارچه در میان انواع پارچه‌های مبل یکی از پرکاربردترین و مناسب‌ترین پارچه‌ها به شمار می‌رود و استفاده از آن به نسبت بسیار راحت‌تر است

پارچه مبل پشمی

این پارچه مبل از دوام نسبتا بالایی برخوردار است و اگر دچار لک و کثیفی شود، به راحتی قابل تمیز شدن است. گرد و خاک زیادی را به خود جذب نکرده و به راحتی چروک نمی‌شود. اما در میان انواع پارچه‌های مبل دارای قیمت بالاتری است.
در کنار تمامی موارد گفته شده، پارچه مبل پشمی کاملا سازگار و همسو با طبیعت بوده و هیچ آسیبی به آن نمی‌رساند

پارچه مبل ابریشمی

پارچه ابریشمی برای مبل، از آن دسته از پارچه‌های گران قیمتی است که به مبلمان فضای شما ظاهری بسیار مجلل شیک می‌بخشد. به هنگام استفاده از پارچه رومبلی ابریشم، اگر با احتیاط از آن نگهداری شود، دارای طول عمر بالایی خواهد بود اما در عین حال، نگهداری از پارچه ابریشم بسیار دشوار است.
البته ذکر این نکته هم الزامی است که پارچه ابریشمی در برابر تابش خورشید مقاومت بالایی ندارد و ممکن است رنگ عوض کرده یا ظاهر زیبای خود را از دست بدهد

پارچه مبل با الیاف مصنوعی

پارچه مبل پلی استر

پلی استر یا میکروفیبر از جمله الیاف مصنوعی برای پارچه مبل به شمار می‌رود. عموما پلی استر به تنهایی مورد استفاده قرار نگرفته و در ترکیب با الیاف طبیعی استفاده می‌شود. از جمله مزایای پارچه مبل پلی استر می‌توان به دوام و پایداری بالا، مقاومت بالا، نرمی و راحتی و سهولت در تمیز کردن اشاره کرد

پارچه مبل ریون

این الیاف مصنوعی هم در ترکیب با الیاف طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار ارزان قیمت است. اما به سادگی دچار خراشیدگی و ساییدگی شده و به راحتی چروک می‌شود.
حال که با انواع پارچه‌های مبلمان آشنا شدید، می‌توانید بر اساس نیاز و سلیقه خود، بهترین نوع پارچه را برای مبل خود انتخاب نمایید. فراموش نکنید که به هنگام تهیه، تمامی موارد از جمله نیاز، سلیقه، تناسب با سایر لوازم منزل، دوام و پایداری، کیفیت، راحتی و… را درنظر بگیرید تا انتخاب مناسب‌تر و بهتری داشته باشید.

  •   نوشته شده توسط :  
  •   دسته مطلب :   مقالات
  •   تاریخ انتشار :  2020/12/25

مطالب مرتبط